
Innostava opettaja, onnistuvat oppilaat
”Tässä työssä ei ole koskaan valmis. Uuden oppilaan kanssa lähdetään aina alusta liikkeelle. Se antaa itselle lisää haasteita.”
”Tässä työssä ei ole koskaan valmis. Uuden oppilaan kanssa lähdetään aina alusta liikkeelle. Se antaa itselle lisää haasteita.”
Oppilaan kyky solmia ja pitää yllä positiivisia vuorovaikutussuhteita on vahvasti yhteydessä hänen kouluviihtyvyyteensä. Niillä, joilla tämä sosioemotionaalinen kompetenssi oli korkea, kouluviihtyvyys vain lisääntyi entisestään toiselle asteelle siirryttäessä, kun taas keskinkertaisen[…]
Kuinka ohjaan liikkumisen iloon ja annan tilaa oivalluksille? Miten motivoin ja kannustan oppimaan uutta? Näitä asioita Anita Ahlstrand pohti kirjoittaessaan kirjaansa Moikataan varpailla, jossa on oivalluksia ohjaamisesta, liikkumisesta ja oppimisesta.
Digitaalisuus ja sähköinen maailma ovat ulottumassa kaikkeen tekemiseemme. Voimme asioida lääkärissä netin kautta, seurata kävelylenkkiemme pituutta puhelimella tai ostaa matkan Kanarialle parilla klikkauksella. Miten helpolta se kuulostaakaan, mutta onko digimaailma[…]
Kambodžassa vammaisen lapsen syntymä on niin suuri häpeä, että lapsi pidetään mieluiten piilossa kodin seinien sisäpuolella. Asenteet ovat vähitellen muuttumassa vammaisjärjestö Komar Pikarin ansiosta.
Musiikkikoulu Resonaarissa erityisryhmien musiikinopettajana aiemmin työskennellyt Tuulikki Laes haastaa väitöskirjassaan perinteisen käsityksen inkluusiosta musiikkikasvatuksessa.
Oulussa sijaitsevan Metsokankaan koulun Korpimetson yksikön Tähtiluokalla loistaa kolmisenkymmentä kirkasta tähtioppilasta. Tähtiluokka koostuu yleisopetukseen kuuluvista sekä erityistä tukea tarvitsevista oppilaista, joista jokainen loistaa omalla tavallaan.
Ammatillisen koulutuksen määrärahoja on leikattu hieman vuosittain viimeisen viiden vuoden aikana. Tänä vuonna leikkaukset ovat olleet entistä suurempia. Niukkenevat määrärahat ovat pakottaneet oppilaitoksia vähentämään opetusaloja, mutta toisaalta opiskelijamääriä on jopa[…]
Käynnissä oleva ammatillisen koulutuksen kokonaisuudistus on yksi maan hallituksen kärkihankkeita. Uudistuksella tavoitellaan opintojen ja työelämän yhteistyötä, lisätään työpaikoilla tapahtuvaa oppimista ja pyritään vastaamaan paremmin tulevaisuuden osaamistarpeisiin. Meidän vammaisjärjestöjen tehtävänä on[…]
Jokaisella lapsella on tarve tulla nähdyksi ja kuulluksi kasvuympäristöissään, josta lähimmät ovat koti ja koulu. Psyykkisesti oireilevat lapset eivät voi hyvin. He tarvitsevat lähiympäristönsä aikuisten tukea, apua ja huolenpitoa tavanomaista[…]