
Mahdollinen vai mahdoton inkluusio?
Musiikkikoulu Resonaarissa erityisryhmien musiikinopettajana aiemmin työskennellyt Tuulikki Laes haastaa väitöskirjassaan perinteisen käsityksen inkluusiosta musiikkikasvatuksessa.
Musiikkikoulu Resonaarissa erityisryhmien musiikinopettajana aiemmin työskennellyt Tuulikki Laes haastaa väitöskirjassaan perinteisen käsityksen inkluusiosta musiikkikasvatuksessa.
Oulussa sijaitsevan Metsokankaan koulun Korpimetson yksikön Tähtiluokalla loistaa kolmisenkymmentä kirkasta tähtioppilasta. Tähtiluokka koostuu yleisopetukseen kuuluvista sekä erityistä tukea tarvitsevista oppilaista, joista jokainen loistaa omalla tavallaan.
Ammatillisen koulutuksen määrärahoja on leikattu hieman vuosittain viimeisen viiden vuoden aikana. Tänä vuonna leikkaukset ovat olleet entistä suurempia. Niukkenevat määrärahat ovat pakottaneet oppilaitoksia vähentämään opetusaloja, mutta toisaalta opiskelijamääriä on jopa[…]
Käynnissä oleva ammatillisen koulutuksen kokonaisuudistus on yksi maan hallituksen kärkihankkeita. Uudistuksella tavoitellaan opintojen ja työelämän yhteistyötä, lisätään työpaikoilla tapahtuvaa oppimista ja pyritään vastaamaan paremmin tulevaisuuden osaamistarpeisiin. Meidän vammaisjärjestöjen tehtävänä on[…]
Jokaisella lapsella on tarve tulla nähdyksi ja kuulluksi kasvuympäristöissään, josta lähimmät ovat koti ja koulu. Psyykkisesti oireilevat lapset eivät voi hyvin. He tarvitsevat lähiympäristönsä aikuisten tukea, apua ja huolenpitoa tavanomaista[…]
Peruskoulun yhdeksäsluokkalaiset pelaavat jalkapalloa kentällä. Yksi pelaajista saa tehdä rangaistuspotkun. Pallo menee suoraan maaliin ankarien tuuletusten saattelemana. Kehitysvammainen poika muistaa tekemänsä potkun vielä pitkään.
YK:n vammaissopimus velvoittaa tarjoamaan vammaisilla henkilöille yhdenvertaiset mahdollisuudet elinikäiseen oppimiseen ja osallistumiseen. Sopimuksen mukaan vammaisilla henkilöillä on oikeus tehdä työtä yhdenvertaisesti muiden kanssa. Minkälaisia koulu- ja urapolkuja koulutusjärjestelmämme tällä hetkellä[…]
Yhdysvaltalainen apulaisprofessori Laura Owens perusti 25 vuotta sitten sosiaalisen yrityksen, jonka päämääränä on ollut löytää työpaikkoja vammaisille koulunsa päättäneille nuorille. Tähän mennessä yritys on löytänyt työpaikan jo 3500 henkilölle.
Noin kymmenen prosenttia ammatillisessa koulutuksessa olevista nuorista keskeyttää opintonsa. Erityisopiskelijoiden opintojen keskeyttäminen on tätäkin yleisempää. Tutkija Erja Santala selvitti mistä keskeyttämiset johtuvat. Samalla hän kartoitti myös syitä kehitysvammaisten opiskelijoiden uupumiseen.
Muistatko vielä aikaa, kun opit lukemaan? Opitko lukemaan alakoulussa tankkaamalla aapista, josta erityisesti värikkäät kuvat jäivät mieleen? Vai opitko kotona ruokapöydässä tuijottamalla muropakettia, josta yhtäkkiä muodostui mieleesi sana ”Kelloggs”? Voit[…]