Opiskelu - Kaikki uutiset

Sivu 4 / 4 (33 artikkelia)

Ilmiöpedagogiikkaa harjaantumisopetuksessa

Ilmiöpohjaisen oppimisen juuret ulottuvat puolen vuosisadan taakse pohjoisamerikkalaisten yliopistojen ongelmaperustaiseen oppimiseen (problem based learning, PBL) ja sitä on kehitetty aikuisopiskelijoiden keskuuteen soveltuvana työmenetelmänä esimerkiksi lääketieteen opiskelijoiden opinnoissa. Ongelmaperustaisen oppimisen vaiheet soveltuvat aivan sinällään käytettäviksi myös perusopetuksessa ja keinot opiskelijoiden innostuksen ja motivaation herättelemiseen ovat enemmän kuin tervetulleita. Ilmiöpohjaisesta oppimisesta ja […]

Lue lisää…

Huomioivaa yhdessäoloa

Helsinkiläisen Solakallion koulussa suorittaa oppivelvollisuuttaan 48 ainutkertaista lasta, joilla on autismi- ja kehitysvammadiagnoosi. Oppilaat ovat jakautuneet kahdeksaan keskimäärin kuuden oppilaan muodostamaan luokkaan. Koulussa on paljon maahanmuuttajataustaisia oppilaita, mikä tuo kehitysvamma- ja autismin kirjon lisäksi mukanaan myös kulttuurien välisistä kohtaamisista syntyviä haasteita. Viime vuoden syksystä lähtien Solakallion koulussa on kokeiltu Kehitysvammaliiton […]

Lue lisää…

Tabletit mullistavat oppimisen

Kehittämispäällikkö Petri Ilmosen tyypillinen tapa liikkua paikasta toiseen on hölkätä puolijuoksua eteenpäin kravatti olkapäällä liehuen ja kännykkään puhuen. ”Ai moikka!” huudahtaa Ilmonen tutuille ohi mennessään leveä hymy naamallaan. Kehitysvammaliiton oppimateriaalikeskus Opikeessa tieto- ja viestintätekniikan (tvt) opetuksen kehittämispäällikkönä työskentelevä Ilmonen on laittanut lusikkansa soppaan jos toiseenkin. ”Vastaan Tikas-koulutusmallin kehittämisestä, tvt-oppimateriaalin suunnittelusta […]

Lue lisää…