Arkisto - Saavutettavuus

Sivu 1 / 1 (9 artikkelia)

Digipalvelut eivät aukea kaikille

”Minua vähän harmittaa, kun kaikilla muilla on pankkikortti mutta minulla ei, koska en osaa käyttää sitä. En osaa myöskään maksaa vuokraa verkkopankissa”, sanoo Sanna Leppälä. Metsäpuron asuntoryhmässä Helsingin Myllypurossa asuva Leppälä ei ole ongelman kanssa yksin. Palvelujen digitalisoituminen on jättänyt erittäin suuren määrän ihmisiä vaille toimivia palveluja. Arvioiden mukaan noin […]lue lisää

Tekijänsä näköinen työ

Joka viides suomalainen tuntee jossain vaiheessa elämäänsä yksinäisyyttä, ja joka kymmenes on jatkuvasti yksinäinen. Vielä useammin yksinäisyyttä kokevat erityistä tukea tarvitsevat ihmiset. Siksi on tärkeää luoda uusia mahdollisuuksia vuorovaikutukseen ja sosiaalisen kanssakäymiseen. Erään väylän tähän tarjoaa sosiaalinen media. Nykyiset somepalvelut, kuten Facebook, Twitter tai Tinder eivät kuitenkaan välttämättä vastaa kaikkien […]lue lisää

Yhdenvertainen digimaailma

Reilun kolmivuotisen Digi haltuun! -hankkeen tavoitteena on vahvistaa vammaisten sekä mielenterveys- ja päihdetoipujien digitaitoja vertaistuen ja koulutuksen avulla. Taustatyö aloitettiin Aspa-säätiöllä jo vuonna 2016 Digitaalinen arki -selvityksellä. Selvityksessä tutkittiin asumispalveluita käyttävien vammaisten ja mielenterveystoipujien tietotekniikan ja digipalvelujen käyttöä ja sitä estäviä ja edistäviä tekijöitä. Lisäksi kartoitettiin toiveita itsenäistä asumista ja […]lue lisää

Digitaaliset kuilut – koskettavatko ne vammaisia ihmisiä Suomessa?

Yhteiskunnan teknisestä kehityksestä eli digitalisaatiosta on keskusteltu paljon viime vuosina. Monia julkisia palveluja on pyritty muuttamaan digitaalisiksi siten, että kansalaiset voisivat käyttää niitä sähköisesti. Tarjolla on myös täysin sähköisesti toteutettuja palveluita esimerkiksi nuorten mielenterveysongelmien hoitoon. Digitalisaation tarjoamat laitteet ja sovellukset eivät kuitenkaan ole kaikkien käytettävissä. Tämä on herättänyt huolen siitä, […]lue lisää

Kohdataan somessa

Digitalisaatio koskettaa meitä kaikkia. Se on läsnä arjessamme, niin työssä kuin vapaa-ajalla, halusimme sitä tai emme. Suomen hallitus on asettanut yhdeksi kärkihankkeeksi digitalisaation ja se on myös vuoden ensimmäisen Ketjun teemanumero. Kärkihankkeessa kehitetään muun muassa sähköistä asiointia. Kansalaisille on viime kesästä asti tarjottu uudistettu suomi.fi-palvelu, joka sisältää viranomaistietoa suomeksi, ruotsiksi […]lue lisää

Kaikki ovat kielessä kiinni!

Kieli on metka asia. Suurin osa vuorovaikutuksesta ihmisten välillä käydään kielellisesti. Monet meistä käyttävät pääosan työpäivästään kirjoittamalla tai lukemalla erilaisia tekstejä. Kieli mellastaa myös päämme sisällä, sillä ajatuksemme ovat paljolti kielellisiä. Loppujen lopuksi kieli on kuitenkin hyvin arkinen asia. Se on kaikkialla ja kaikessa mukana, ja sitä käytetään enimmäkseen sen […]lue lisää

Perheentalossa kohdataan!

Kuopion keskustaan, torin alle valmistui muutamia vuosia sitten uusi kauppakeskus Apaja, jota rakennettaessa saavutettavuus otettiin hyvin huomioon. Maanalaisiin tiloihin pääsee helposti hisseillä ja liukuportailla. Myös viitoitukset on tehty niin selkeiksi, että kaikkien on niitä helppo ymmärtää. Keskeisen sijaintinsa ja saavuttavuutensa vuoksi Apaja tarjoaa monien muiden palvelujen ohella erinomaiset toimintaedellytykset myös […]lue lisää

Vaivatonta, nopeaa ja ymmärrettävää

Kehitysvammaliiton tuottama Papunet on verkkosivusto, joka tarjoaa tietoa puhevammaisuudesta, puhevammaisten ihmisten oikeuksista sekä mahdollisuuksista. Sen tarkoituksena on myös kertoa lukijalle, mitä on internetin saavutettavuus ja miten kehittää verkkopalveluita helpommin käytettäviksi erilaisille käyttäjäryhmille. Tällä hetkellä Papunet-verkkopalvelun saavutettavuussivusto on käymässä läpi uudistusta, jonka suunnittelusta ja toteuttamisesta Tapio Haanperä vastaa yhdessä muiden Papunet-verkkopalvelun […]lue lisää

Digiminimi

Osallistuin joitakin vuosia sitten Aalto-yliopiston käyttäjäkeskeisen suunnittelun koulutusohjelmaan. Opiskelujen yhteydessä testasimme erilaisia palveluja ja tuotteita kuten julkishallinnon ja yritysten verkkosivuja sekä hissien käytettävyyttä. Kyllä, luitte oikein, testasimme myös hissejä. Kuljimme hissimatkoja pysäköintitilasta kauppakerrokseen, videoimme käyttöliittymän toimivuutta, havainnoimme ja haastattelimme hississä kulkijoita. Kouluttajana oli Kone-yhtiön silloinen käytettävyysasiantuntija. Olin hyvässä opissa. Opiskelujakso […]lue lisää