Arkisto - Opiskelu

Ajatusmaailmojen ristiinpölytystä

Hyvinvointiteknologian ammattilaisten osaamista on alettu arvostaa yhä enemmän työelämässä. Alan yritykset ja organisaatiot tarvitsevat jatkuvasti uusia hyvinvointi- ja terveysteknologian korkeakoulutettuja asiantuntijoita erilaisiin asiantuntija-, projekti-, suunnittelu- ja kehittämistehtäviin. Monet ammattikorkeakoulut toteuttavat vastaavanlaisia YAMK-koulutuksia, mutta Tampereen ammattikorkeakoulussa on mahdollista suorittaa suomenkielinen Hyvinvointiteknologian ylempi ammattikorkeakoulututkinto työn ohessa. ”Hyvinvointiteknologiakoulutuksen tavoitteena on saada opiskelijat ymmärtämään […]lue lisää

Ala, joka vie mennessään

”Olen pohjakoulutukseltani päivähoitaja ja olen työskennellyt päiväkodissa 25 vuotta. Sen jälkeen suoritin lasten ja nuorten erityisohjaajan ammattitutkinnon ja päädyin kehitysvamma-alalle, jossa olen nyt työskennellyt kuusi vuotta. Minulla on vakinainen työsuhde, mutta lakiuudistuksen vuoksi minun on päivitettävä tutkintoani nykyisiä vaatimuksia vastaavaksi”, kertoo Mia-Liisa Vainio. Hän suorittaa yhdessä Teija Hurri-Tykkyläisen ja Lasse […]lue lisää

Reija Mäkipään mukaan suurimmat muutokset opetustyössä hänen uransa aikana ovat olleet oppilaiden kommunikointimahdollisuuksien parantuminen sekä tieto- ja viestintäteknologian tulo osaksi opetusta ja oppimista.

Innostava opettaja, onnistuvat oppilaat

Reija Mäkipää työskentelee Uomarinteen koulussa Vantaalla. Hänen luokassaan on kuusi oppilasta, nuorin on seitsemän ja vanhin 13. Viisi oppilaista opiskelee toiminta-alueittain, yksi myös oppiaineittain. ”Oppilas opettaa hirveän paljon toista oppilasta, mikä tukee ennen kaikkea sosiaalisia taitoja, joita on vaikea opettaa muuten kuin sillä, että toimitaan ryhmässä.” Opettajan ja oppilaiden lisäksi […]lue lisää

2018-nro-4, opiskelu, tunteet, tutkimuksessa-tapahtuu

Sosioemotionaalinen kompetenssi edistää kouluviihtyvyyttä

KT Seija Mannisen erityispedagogiikan väitöskirja ”Kouluviihtyvyys ja siihen liittyvät tekijät peruskoulussa ja toisen asteen opinnoissa” tarkastettiin 18. toukokuuta 2018 Jyväskylän yliopistolla. KT Seija Manninen osoittaa erityispedagogiikan väitöksessään, että vahva sosioemotionaalinen kompetenssi selittää erittäin merkitsevästi kouluviihtyvyyttä ja kouluun kiinnittymistä. Siihen liittyviä oppilaiden taitoja voidaan kehittää. Koulun oppimisympäristöllä on merkittävä vaikutus oppilaan […]lue lisää

Anita Ahlstrand toimii liikuntatieteellisten aineiden lehtorina Metropolia Ammattikorkeakoulussa ja on työskennellyt yli 20 vuotta ruohonjuuritasolla lasten ja nuorten liikkumisen parissa. Kuva: Tommy Weckström

Moikataan varpailla!

”Kirjani sai alkunsa halusta yhdistää tutkittua tietoa sekä eri alojen ihmisten kokemuksia ja tarinoita omaan kokemukseeni lasten ja nuorten ohjaamisesta ja liikkumisesta. Halusin tehdä näkyväksi miten liikkuminen ja kehokokemukset tukevat lasten ja nuorten kokonaisvaltaista kehitystä ja oppimista ja siksi kirjassani on yhdistetty psykomotoriikkaa ja Sherborne-liikuntaa tuoreeseen tutkimustietoon”, Anita Ahlstrand kertoo. […]lue lisää