Arkisto - 2018 nro 1

Sivu 1 / 1 (9 artikkelia)

Pientä ja yksinkertaista

”Mottomme on: pidä asiat pieninä ja yksinkertaisina”, kiteyttää sairaanhoitaja Madelon van Tilburg Hollannissa toimivan sairaanhoidon kotipalveluja tarjoavan Buurtzorgin toimintatapaa. Yhtiön perusti vuonna 2006 sairaanhoitaja Jos de Blok yhdessä kolmen työtoverinsa kanssa. Muutaman sadan euron panostuksella toimintansa aloittaneen yrityksen hallinto-osasto toimi aluksi de Blokin keittiön pöydän ääressä. Syynä uuden hoivayrityksen perustamiseen […]lue lisää

Miljoona suomalaista tarvitsee tukea digitalisaatiossa

Jotkut sosiologit määrittelevät, että digitaalinen syrjäytyminen on kyvyttömyyttä hyödyntää digitaalisia palveluja. Se tarkoittaa myös kyvyttömyyttä hakeutua ja osallistua vertaisten seuraan netissä. Syitä voi olla monia: näkö- ja liikuntarajoitteet, motoriset ongelmat, köyhyys, taitojen puute tai oma valinta. Palvelujen digitalisaatio ei ole aivan uusi ilmiö. Me – pankkien asiakkaat – olemme hoitaneet […]lue lisää

Digipalvelut eivät aukea kaikille

”Minua vähän harmittaa, kun kaikilla muilla on pankkikortti mutta minulla ei, koska en osaa käyttää sitä. En osaa myöskään maksaa vuokraa verkkopankissa”, sanoo Sanna Leppälä. Metsäpuron asuntoryhmässä Helsingin Myllypurossa asuva Leppälä ei ole ongelman kanssa yksin. Palvelujen digitalisoituminen on jättänyt erittäin suuren määrän ihmisiä vaille toimivia palveluja. Arvioiden mukaan noin […]lue lisää

Tekijänsä näköinen työ

Joka viides suomalainen tuntee jossain vaiheessa elämäänsä yksinäisyyttä, ja joka kymmenes on jatkuvasti yksinäinen. Vielä useammin yksinäisyyttä kokevat erityistä tukea tarvitsevat ihmiset. Siksi on tärkeää luoda uusia mahdollisuuksia vuorovaikutukseen ja sosiaalisen kanssakäymiseen. Erään väylän tähän tarjoaa sosiaalinen media. Nykyiset somepalvelut, kuten Facebook, Twitter tai Tinder eivät kuitenkaan välttämättä vastaa kaikkien […]lue lisää

Moikataan varpailla!

”Kirjani sai alkunsa halusta yhdistää tutkittua tietoa sekä eri alojen ihmisten kokemuksia ja tarinoita omaan kokemukseeni lasten ja nuorten ohjaamisesta ja liikkumisesta. Halusin tehdä näkyväksi miten liikkuminen ja kehokokemukset tukevat lasten ja nuorten kokonaisvaltaista kehitystä ja oppimista ja siksi kirjassani on yhdistetty psykomotoriikkaa ja Sherborne-liikuntaa tuoreeseen tutkimustietoon”, Anita Ahlstrand kertoo. […]lue lisää

Yhdenvertainen digimaailma

Reilun kolmivuotisen Digi haltuun! -hankkeen tavoitteena on vahvistaa vammaisten sekä mielenterveys- ja päihdetoipujien digitaitoja vertaistuen ja koulutuksen avulla. Taustatyö aloitettiin Aspa-säätiöllä jo vuonna 2016 Digitaalinen arki -selvityksellä. Selvityksessä tutkittiin asumispalveluita käyttävien vammaisten ja mielenterveystoipujien tietotekniikan ja digipalvelujen käyttöä ja sitä estäviä ja edistäviä tekijöitä. Lisäksi kartoitettiin toiveita itsenäistä asumista ja […]lue lisää

Digitaaliset kuilut – koskettavatko ne vammaisia ihmisiä Suomessa?

Yhteiskunnan teknisestä kehityksestä eli digitalisaatiosta on keskusteltu paljon viime vuosina. Monia julkisia palveluja on pyritty muuttamaan digitaalisiksi siten, että kansalaiset voisivat käyttää niitä sähköisesti. Tarjolla on myös täysin sähköisesti toteutettuja palveluita esimerkiksi nuorten mielenterveysongelmien hoitoon. Digitalisaation tarjoamat laitteet ja sovellukset eivät kuitenkaan ole kaikkien käytettävissä. Tämä on herättänyt huolen siitä, […]lue lisää

Jokaisessa kodissa on jotakin omaa

Pakkasin kassiin lakanat, lautasen, lusikan, haarukan, veitsen ja mukin, ja muutin linja-autokyydillä pois kotoa. Niin yksinkertaista kaikki oli silloin, nuorena. Opiskelukämppä oli huone kolmen hengen solussa. Tarjolla oli myös yhden hengen kämppiä, joita kutsuttiin itsemurhayksiöiksi. Niissä oli lukko ovessa ja oma kylpyhuone, ja villien tarinoiden mukaan niistä silloin tällöin löytyi […]lue lisää

Kohdataan somessa

Digitalisaatio koskettaa meitä kaikkia. Se on läsnä arjessamme, niin työssä kuin vapaa-ajalla, halusimme sitä tai emme. Suomen hallitus on asettanut yhdeksi kärkihankkeeksi digitalisaation ja se on myös vuoden ensimmäisen Ketjun teemanumero. Kärkihankkeessa kehitetään muun muassa sähköistä asiointia. Kansalaisille on viime kesästä asti tarjottu uudistettu suomi.fi-palvelu, joka sisältää viranomaistietoa suomeksi, ruotsiksi […]lue lisää