Digitykitystä jo yli 16 vuotta

Kehitysvammaliiton elinikäisen oppimisen yksikkö Opike kehittää ja tuottaa materiaaleja kuntoutuksen, kasvatuksen ja opetuksen tueksi sekä kouluttaa opetusalan henkilöstöä. Tieto- ja viestintäteknologia on Paula Jägerhornin työn ydin.

Lähikuva nuoresta naisesta.
Paula Jägerhorn on Oppimateriaalikeskus Opikkeen innokas tieto- ja viestintäteknologian sanansaattaja.

”Tosiaan, siitähän on jo yli 16 vuotta tulin töihin Kehitysvammaliiton Oppimateriaalikeskus Opikkeeseen alkuvuodesta 2005!”, huudahtaa tieto- ja viestintäteknologian (TVT) asiantuntija Paula Jägerhorn.

Ennen Kehitysvammaliittoon siirtymistään Jägerhorn oli tehnyt lähes 10 vuotta tietotekniikkaan liittyvää koulutus- ja suunnittelutyötä.

”Olen taustaltani kasvatustieteilijä, joten minua kiinnosti erityisesti tietoteknisten taitojen opettaminen ja oppiminen. Sen sijaan ”rautapuoli” oli minulle aika tuntematonta, eikä niinkään kiinnostanut minua”, Paula kertoo.

”Erityisryhmät ja tvt (tieto- ja viestintäteknologia) oli minulle uusi, mielenkiintoinen suunta ja sillä tiellä olen edelleen”, jatkaa hän.

Kaikki alkoi Tikaksesta

Tvt-taidot kuuluvat kaikille ja kaikkien on mahdollista oppia. Nämä kaksi ajatusta ovat olleet Paulan ohjenuorana hänen nykyisen työuransa alusta lähtien. Ura Opikkeessa urkeni koulumaailmaan suunnatun Tikas-koulutusmallin (tvt-taitoja selkokielellä) suunnittelijana. Vuosien saatossa Tikasta kehitettiin ja toimintaa laajennettiin: Tikas-koulutusmalliin tehtiin erilaisia materiaaleja kuten oppikirjoja, tvt-opetussuunnitelma ja -arviointilomakkeet, tvt-materiaalipankki ja Tikas-todistukset oppilaan tvt-osaamisesta. Myös opettajia koulutettiin mallin pedagogiseen hyödyntämiseen tvt-taitojen opettamisessa erityisryhmille.

Kohti kansalaisen digitaitoja

Nykyään Tikas-koulutusmallista on siirrytty laajempaan kansalaisen digitaidot -ajatteluun, jonka tavoitteena on entistä laajempi kohderyhmä ja uudenlaiset tavat tehdä yhteistyötä erityisryhmien kanssa.

”Digitaidoista puhutaan nykyään oikeastaan peruskansalaistaitoina ja pyrimme siihen, että kaikilla erityistä tukea tarvitsevilla on mahdollisuus saavuttaa nämä taidot sopivan tuen avulla ja rohkeasti kokeilemalla. Laitteet ja tekniikka ylipäätään ovat välineitä, jonka avulla voi saavuttaa muita asioita kuten olla yhteydessä muihin ja hoitaa asioita digitaalisesti”, Paula korostaa.

Kansainvälinen ulottuvuus

Suomalainen koulujärjestelmä ja osaaminen tvt-asioissa on saanut satoja ulkomaalaisia opettajia osallistumaan Opikkeen Erasmus-koulutuksiin ja -hankkeisiin.

”Tämä kansainvälinen ulottuvuus on ollut hieno lisä työtehtäviin. Niiden myötä olen itsekin päässyt vierailemaan monissa suomalaisissa ja eurooppalaisissa kouluissa ja nähnyt, kuinka tvt on pikkuhiljaa juurtunut osaksi koulun arkea, myös erityisryhmien ulottuville”, Paula iloitsee.

Tabletit toivat uutta

Suurin loikka otettiin silloin, kun tabletit alkoivat yleistyä ja ne nousivat oppilaitoksissa tietokoneiden rinnalle. Tablettien avulla on mahdollista oppia uusilla tavoilla ja tuottaa myös itse uutta oppimateriaalia.

Oppimisen tueksi valjastetut luovat toimintamallit, kuten kuvakerronta, oppijan itsensä tekemät sähköiset tuotokset, e-kirjat, äänitteet ja videot vahvistavat oppilaiden osallisuutta ja tekevät heistä aktiivisia toimijoita.

Tulossa selkokielisiä videoita

Tänä vuonna Paulan työnkuva muuttuu, kun hän suuntaa koulumaailmasta laajemmalle kentälle.

”Aloitamme kehittämishankkeen, jossa teemme selkokielisiä videoita yhteistyössä Vernerin kanssa. Videoiden aiheena on muun muassa sosiaalisessa mediassa kohtaaminen ja tunteet sekä niiden ilmaiseminen”, Paula kertoo.

Videoita on tarkoitus tehdä yhteistyössä erityisryhmien kanssa. Tänä vuonna paneudutaan myös tuetussa työssä olevien työntekijöiden työelämän digitaitoihin.

”Kartoitamme, miten niitä voisi kehittää ja mahdollistaa aikuisten erityistä tukea tarvitsevien työntekijöiden valmiuksia toimia työelämässä ja olla osallisena myös digitaalisesti.”

Täydennyskoulutusta opetusalan henkilöstölle

Paulan tehtäviin kuuluu tänä vuonna myös opetusalan henkilöstön täydennyskoulutusten koordinointi ja kehitys. Koulutukset on kohdistettu perus- ja ammatillisen opetuksen lisäksi vapaaseen sivistystyöhön, joten tavoitamme laajan kohderyhmän opetusalan ammattilaisia.

”Laskeskelin, että kohta saamme 10. kerran Opetushallituksen tuen tvt-koulutuksiimme. Tämä kertoo siitä, että Suomessa on suuri tarve koulutukselle, jossa yhdistyy tvt, pedagogiikka ja selkokieli mielekkäällä ja ennen kaikkea konkreettisella tavalla. Opettajat tarvitsevat työvälineitä erilaisten oppilaiden opettamiseen ja ohjaamiseen varsinkin tällaisena aikana, kun etäopetuksen myötä digitaidot ovat nousseet entistä enemmän esille”, Paula toteaa.

Digi käytössä myös vapaa-ajalla

Vapaa-ajallaan Paula ulkoilee paljon koiransa kanssa ja kuuntelee samalla podcasteja tai äänikirjoja.

”Välillä pulahdan avantoon uimaan, uskon vahvasti sen virkistävään voimaan! Olen myös korona-aikana tehnyt remonttia kotona ja opetellut uusia kädentaitoja. Teemme nyt yhdessä tyttäreni kanssa koronan takia HomeTour-videota lähisukulaisille remontin tuloksista ja kotimme muutoksesta. Eli sopivasti digiä hyötykäytössä vapaa-ajallakin”, Paula naurahtaa.

Teksti: Eeva Grönstrand | Julkaistu: 

Kirjoita kommentti

Kommentti julkaistaan tarkistuksen jälkeen. Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty tähdellä (*).