Korona vauhditti digiloikkaa

Koronaviruspandemia on laittanut työtavat uusiksi kertaheitolla suuressa osassa työpaikkoja. Etätyöskentely on tullut tutuksi myös Siunsoten alueella toimivassa Juuan toimintakeskuksessa.

Nainen katsoo olkansa yli. Takana näkyy tietokonenäyttöjä.
Juuan toimintakeskuksen työ- ja päivätoiminnanohjaaja Nina Rautiaisella on etäyhteystilanne hallussaan.

Juuassa sijaitseva työ- ja päivätoimintakeskus Touhula suljettiin koronavirusepidemian vuoksi päivittäiseltä toiminnalta 18.3. alkaen. Yksikön sulkemisen vuosi etäyhteyksien päähän joutuneet keskuksen asiakkaat eivät kuitenkaan olleet ensimmäistä kertaa pappia kyydissä, sillä toimintakeskuksessa on kokeiltu etäyhteyksiä jo aiemminkin.

”Meillä Juuassa on kokeiltu etäpäivätoimintaa jo viime talvena, jolloin teimme etäyhteydellä muun muassa tukikäyntejä itsenäisesti asuvien asiakkaiden kotiin. Koronavirusepidemian vuoksi jouduimme tai saimme ottaa ison digiloikan, jonka myötä päivätoiminnat siirtyivät erilaisiin etäpalveluihin”, kertoo Juuan toimintakeskuksen työ- ja päivätoiminnanohjaaja Nina Rautiainen.

Henkilökunnan työkuviot uusiksi

Toimintakeskuksen henkilökunta jakaantui tukemaan asumispalveluita ja Rautiainen puolestaan tukee asiakkaiden päivätoimintaa etäyhteyksien avulla.

”Tämän digiloikan myötä sekä Siunsoten alueella, että myös muissa kunnissa on innostuttu etäpäivätoiminnasta, ja nyt meillä pyörii jokaisena arkipäivänä erilaisia etätoimintoja. Meillä on keskusteluryhmää, visailuja, livemusiikkia, erilaisten sovellusten katselua, eläinvieraita ja mitä milloinkin asiakkaiden toiveesta”, Rautiainen kuvailee.

Toimintakeskuksen etäpäivätoiminta toteutetaan Teams-sovelluksen kautta. Lisäksi yhteyksiä on ylläpidetty Instagramin ja Facebookin avulla, joissa asiakkaat jakavat toisilleen muun muassa vinkkejä vapaa-aikaan. Facebookia ja Instagramia käytetään myös livelähetyksiin, joita kaikki halukkaat pääsevät seuraamaan.

Digiosallisuus kuuluu kaikille

Haasteena toimintakeskuksen asiakkailla on joko laitteiden tai riittävän digiosaamisen puute, jos tietokonetta on tähän asti käytetty pelkästään musiikin soittamiseen tai pelaamiseen.

”Uusien sovellusten opettaminen on vaatinut paljon työtä ja myös uusien laitteiden käytön opettelussa on tarvittu paljon tukea. Aina ei ole työntekijöitä vieressä neuvomassa ja puhelimessa neuvominen on haasteellista. Toivon, että tämä aika on vain alku etäpalveluiden ja digilaitteiden hyödyntämisessä, sillä digitaalinen osallisuus kuuluu kaikille”, Rautiainen painottaa.

Kohti uusia toimintatapoja

Aluksi toimintakeskuksen sulkeminen ja siirtyminen etätyöskentelyyn oli monelle asiakkaille ikävä ja vähän pelottavakin asia. Monilla oli vaikeuksia saada aika kotona kulumaan mielekkään tekemisen ja seuran puutteessa. Tällä hetkellä asiakkaat ovat kuitenkin jo tottuneet uuteen toimintamalliin.

”Asiakkaita on etäpäivätoiminnan linjoilla paljon ja uusia ystävyyssuhteita on luotu. Myös yhteistyö eri toimintakeskusten ja asumisyksiköiden välillä on lisääntynyt ja uskon, että tämä kantaa hedelmää myös tulevaisuudessa”, Rautiainen arvelee.

Juuan toimintakeskus löytyy Instagramista nimellä @juuantoimintakeskus ja Facebookista Juuan toimintakeskus Siun sote.

Teksti: Eeva Grönstrand | Kuva: Nina Rautiainen | Julkaistu: 

Yksi kommentti

Vastaa käyttäjälle Helena Kakkonen Peruuta vastaus

Kommentti julkaistaan tarkistuksen jälkeen. Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty tähdellä (*).