SAID-hanke tuo digitaidot alakouluihin digivalmentajien avulla
Ammattiopisto Luovi osallistuu kansainväliseen SAID-hankkeeseen. Se kouluttaa erityistä tukea tarvitsevista henkilöistä digivalmentajia, jotka jakavat osaamistaan alakouluissa. Ammattiopisto Luovista mukaan lähti Mikko Berkovits, opiskelija, joka on omaksunut digivalmentajan roolin ja on valmis jakamaan taitoaan oululaisten alakoulujen oppilaille.
Digivalmentajan tehtävä ei ole pelkästään teknisten taitojen opettamista; se on matka, jolla opiskelija kehittää sosiaalisia ja vuorovaikutustaitojaan, oppii toimimaan opastajana ja kasvattaa itsevarmuuttaan. Berkovits on käynyt läpi valmennuksen, joka aikana hän on oppinut teknisiä valmiuksia, Green Screenin ja Jamboardin käyttöä sekä tapoja, joilla alakoulua käyviä oppilaita motivoidaan digipalveluiden käyttöön.
Toiminnan tavoitteena on perehdyttää digivalmentajat taitoihin, jotka tekevät heistä hyviä roolimalleja ja ohjaajia. He oppivat, kuinka keskustelu aloitetaan, miten vastataan odottamattomiin kysymyksiin ja miten pysytään rauhallisena opastustilanteissa. Samalla he saavat mahdollisuuden kehittää omaa osaamistaan jatkuvasti. Mikko Berkovitsin rooli digivalmentajana on keskeinen; hän ei ainoastaan jaa tietoa, vaan myös innostaa nuoria oppilaita omaksumaan uusia digitaitoja.
Ammattiopisto Luovi tukee digivalmentajia heidän kehitysmatkallaan. Luovin digiasiantuntija toimii digivalmentajan rinnalla, auttaen häntä tunnistamaan oppimiaan taitoja. Osallistuminen digivalmentajatoimintaan on osa Berkovitsin opintoja, ja se voi esimerkiksi liittyä hänen projektityöhönsä.
Osallistumiskokemukset ja oppiminen arvioidaan yhdessä digivalmentajan kanssa, ja Berkovits saa näin arvokasta kokemusta digitaitojen valmentajana.
SAID-hanke (School Assistants, Inclusive and Digital) keskittyy inkluusion edistämiseen ja erityistä tukea tarvitsevien henkilöiden työelämään siirtymisen helpottamiseen. Hankkeen tavoitteena on kouluttaa digivalmentajia, jotka voivat työskennellä alakouluissa tai erityistä tukea tarvitsevien lasten parissa. He tarjoavat tukea sekä oppilaille että opettajille digitaalisten oppimisvälineiden käytössä, edistäen näin kaikkien osallistumista ja oppimismahdollisuuksia.
Juuret Itävallassa
SAID-hanke sai alkunsa Grazista, Itävallasta, jossa paikallinen organisaatio Atempo on kouluttanut digivalmentajia jo usean vuoden ajan. Hankkeeseen osallistuneet yhteistyökumppanit Itävallasta, Irlannista ja Suomesta ovat yhdessä kehittäneet kattavan koulutusohjelman digivalmentajien kouluttamiseksi. Keskeisessä roolissa on myös Grazin yliopisto, joka vastaa hankkeen tutkimus- ja arviointityöstä. Suomessa hankkeen virallinen kumppani on TRYcamps kielikoulu.
Kevään 2024 aikana hankkeessa toteutettiin koulutusmateriaalien testivaihe, jossa myös Berkovits oli mukana. Hänen lisäkseen TRYcamps koulutti pääkaupunkiseudulla kaksi muuta digivalmentajaa, Mikko Majaniemen ja Erik Valkosen, jotka ovat päivätyössä Kehitysvammaliitossa. Koulutuksen lisäksi testivaiheeseen kuului harjoitteluita alueen alakouluilla.
Majaniemi ja Valkonen tekivät harjoittelunsa Helsingin Toivolan koululla, sekä Vantaalla Aurinkokiven koulun alkuopetuksen ryhmissä. Harjoittelut olivat uusille digivalmentajille merkityksellisiä kokemuksia ja niiden aikana koettiin hienoja onnistumisen kokemuksia, sekä ylitettiin omia odotuksia.
Lasten kanssa työskentely oli valmentajille mieluisaa ja se vahvisti heidän kokemuksiaan osaamisesta ja pystyvyydestä. Testivaiheessa sekä uudet digivalmentajat, heidän kouluttajansa ja harjoituskoulujen opettajat sekä oppilaat ovat päässeet antamaan tärkeää palautetta digivalmentajien koulutuksen kehittämiseksi.
Hankkeen päätyttyä koulutusmateriaali on vapaasti käytettävissä. Lisätietoja hankkeesta löydät nettisivuilta www.saidproject.eu
Kirjoita kommentti