Näkyvyyttä ja huomiota kehitysvammaisille ihmisille
Viestintäsuunnittelija Emilia Lindgrenin ensikosketus Kehitysvammaliittoon tapahtui opintojen kautta. Lindgren sai materiaaleja kanditutkielmaansa varten vanhoista Ketju-lehdistä. Myöhemmin liitosta löytyi myös harjoittelu-, ja lopulta myös työpaikka.
Viestintäsuunnittelija Emilia Lindgren tutustui ensimmäistä kertaa Kehitysvammaliiton toimintaan tehdessään historian alaan kuuluvaa kandintutkielmaansa, joka käsitteli kehitysvammaisten ihmisten seksuaalisuuteen liittyviä asenteita. Historian opinnoissaan Lindgren tutki suomalaisen hyvinvointiyhteiskunnan kehitystä ja siihen liittyen myös vammaisuutta.
”Olin erityisen kiinnostunut vammaisuuden historiasta ja luin aiheesta paljon”, Lindgren toteaa.
Opinnäytettään varten hän tutki Ketju-lehden artikkeleita vuosilta 1960–1990. Näistä lehdistä löytyivät ainoat saatavilla olevat tutkimusaihetta käsittelevät asiantuntijakeskustelut.
”Myöhemmin viestinnän maisteriopinnoissa harjoittelupaikkaa etsiessäni ajattelin kysäistä Kehitysvammaliiton viestinnästä, että olisiko siellä tarvetta reippaalle harjoittelijalle. Vietin syksyllä 2020 kolme kuukautta viestinnän harjoittelijana liitossa, jolloin olin mukana Värikäs vammaistyö -kampanjassa. Elokuussa 2021 minua pyydettiin viestinnän suunnittelijaksi, ja tässä vielä ollaan”, Lindgren kertoo.
Somea, kampanjoita, tapahtumia…
Lindgrenin toimenkuva Kehitysvammaliitossa on varsin monipuolinen. Siihen kuuluu päivittäistä viestintää Kehitysvammaliiton sosiaalisen median kanavilla, eritoten Instagramissa, moninaisten viestintäkampanjoiden suunnittelua ja toteutusta sekä reissaamista ympäri Suomen haastattelujen ja videokuvaamisen merkeissä.
Tällä hetkellä Lindgreniä työllistää FASD-projektiin videon käsikirjoitus, puistojoogan järjestäminen sekä Pride-viikon viestintä.
”Olen työsuhteessa myös Kehitysvammaliiton omistamassa yrityksessä Saavuta Asiantuntijapalvelut Oy:ssä, jossa työtehtäviini kuuluu viestintästrategian, -suunnitelman sekä markkinoinnin suunnittelu. On kivaa vaihtelua, kun saa tehdä sekä järjestö- että yritysviestintää”, Lindgren iloitsee.
Hauskoja juttuja ja haasteita
Lindgren kertoo, että hauskinta hänen työssään on päästä ideoimaan innostuneiden ihmisten kanssa erilaisia kampanjoita ja tapahtumia, ja nähdä niiden valmistuminen konkreettisesti alusta loppuun saakka.
”Parhaimpia hetkiä tänä keväänä on ollut, kun olen päässyt paikan päälle onnittelemaan meidän 70-vuotisjuhlavuoden syntymäpäiväkaimoja. Myös superhyvin onnistunut naistenpäivän kampanja on syytä mainita tässä yhteydessä.”
Monta rautaa tullessa -tyyppisessä työskentelyssä on myös omat haasteensa.
”Toisinaan erilaisia projekteja on paljon, ja aikatauluttamista täytyy tehdä jatkuvasti, jotta pysyn kärryllä omissa töissäni.”
Tehtävästä riippumatta Lindgrenillä on punaisena lankana halu tuoda oman työnsä kautta näkyvyyttä ja huomiota kehitysvammaisille ihmisille sekä vammaistyölle, sekä rikkoa kehitysvammaisiin kohdistuvia ennakkoluuloja.
Kirjoita kommentti