Tekoäly apuun työvuorojen vaihtotilanteissa
Tekoälyä voitaisiin hyödyntää hoitotyössä hyvin paljon nykyistä enemmän. Efima ja Attendo kehittivät tekoälyhackathonissa tekoälyavustajan, joka tehostaa asumispalveluyksiköissä työskentelevien hoitajien välistä tiedonsiirtoa vuoronvaihdon yhteydessä.
DigiFinlandin keväällä 2024 julkaisema tutkimus korostaa tekoälyn merkitystä sosiaali- ja terveydenhuoltoalalla. Tutkimuksessa nimetään yli 50 tekoälyn käyttömahdollisuutta, jotka ovat pääosin toteutettavissa nykyteknologialla ja -datalla, ja osin myös voimassa olevan lainsäädännön mukaisesti.
Eräs alue, jossa tekoälyn käyttö sujuvoittaa tiedonsiirtoa ja säästää työaikaa, on vuorotyötä tekevien hoitajien työvuoron vaihtoaikaan kuuluva raportointi, jonka aikana työvuoronsa päättävät hoitajat raportoivat työhön tuleville hoitajille asukkaiden tilanteesta. Tähän asti raportointi on pohjautunut hoitajien väliseen keskinäiseen kommunikaatioon.
Microsoftin ja Ultrahackin isännöimässä tekoälyhackathonissa kehitettiin konkreettisia tekoälyratkaisuja sujuvoittamaan tiedon kulkua raportointitilanteissa ja säästämään samalla aikaa.
Digitaalinen vaihtokapula sujuvoittaa tiedonsiirtoa
Digiyhtiö Efima ja hoivapalveluita tuottava Attendo ideoivat hackatonissa tekoälyavustajan, joka automatisoi hoitajien välistä tiedonsiirtoa vuorotyössä. Se tuottaa työvuoronsa aloittavalle hoitajalle tiivistelmän tulevan työvuoron asukkaista ja heitä koskevista aiemmista tiedoista ja tulevista toimenpiteistä.
Tekoälyavustaja hakee tietoa asukastietojärjestelmään tehdyistä kirjauksista, ja se toimii myös chatbotin tavoin työkaluna lisätiedon kysymiseen. Sovellus on suunniteltu liikkuvaa työtä varten, ja hoitajat voivat kommunikoida tekoälyavustajan kanssa myös puhumalla ja kuuntelemalla. Ratkaisu hyödyntää Microsoftin tekoäly- ja low-code-teknologioita ja toimii hoitajan omalla työkoneella tai puhelimella. Lisäksi tekoälyavustaja poistaa kielimuurit kääntämällä tiedon hoitajan omalle kielelle.
”Tämä järjestelmä on viestinviejä tai vaihtokapula, joka varmistaa että, kaikki olennaiset tiedot siirtyvät hoitajalta toiselle. Tarkoituksena ei kuitenkaan ole korvata kokonaan hoitajien välistä vuorovaikutusta, vaan ainoastaan varmistaa tiedon siirtyminen”, sanoo Efima Oyj:n teknologiajohtaja Markus Turunen.
”Erityisen hienoa tässä järjestelmässä on, että tietoihin voi tarvittaessa palata uudelleen. Hoitajilla on hyvin kiireinen työrytmi ja vuoronvaihtotilanteessa heidän täytyy kerätä samanaikaisesti esimerkiksi viiden eri asukkaan tietoja. Yleensä Ihminen muistaa helposti raportin alun ja lopun, mutta keskivaiheen tiedot saattavatkin unohtua. Tässä järjestelmässä hoitaja voi aina palata uudelleen asukkaan tietoihin ja varmistaa, että kaikki olennainen tieto on saatavilla”, Turunen korostaa.
Tarkoituksena on kehittää järjestelmästä mahdollisimman käyttäjäystävällinen ja helppo mobiilisovellus, jonka voi personoida kullekin käyttäjälle sopivaksi.
Säästää uskomattoman määrän henkilötyöpäiviä
Normaalisti vuoronvaihdon raportointiin kuluu aikaa noin 20 minuuttia. Attendolla on ryhmäkoteja yli 1000 kappaletta, eli vuoronvaihtoja tehdään vuodessa yli miljoona kertaa.
”Tekoälyavustajan avulla vuoronvaihtoa voidaan lyhentää Attendon hoitokodeissa noin viiden minuutin verran. Vuositasolla tämä tarkoittaa noin 50000 henkilötyöpäivän säästöä ja säästetty aika voidaan käyttää asukkaiden kohtaamiseen ja parempaan hoivaan”, korostaa Turunen.
Jatkossa myös asukkaiden omaiset saavat tästä järjestelmästä ajankohtaista tietoa hoivakodissa asuvasta läheisestään.
Kirjoita kommentti