Arkisto - 2015 nro 4

Sivu 1 / 2 (8 artikkelia)

Pedagogista rakkautta

Ensisilmäyksellä tilanne Rinnekodin koulun luokkahuoneessa näyttää kuin kohtaukselta jostain modernista tanssiteatteriesityksestä. Erityisopettaja Leni Pispala tuijottaa keskittyneesti oppilastaan silmästä silmään lähietäisyydeltä, eikä häiriinny, vaikka samaan aikaan toinen oppilas hyppii tasajalkaa luokan halki ja kolmas ryskyttää pöytää edestakaisin. Kontaktin saaminen autistiseen oppilaaseen vaatii voimakasta läsnäoloa ja pian yhteys syntyykin. Aamun alkajaisiksi opettaja […]lue lisää

Väännettiin rautalangasta

Menneen kesän SuomiAreenan teemana oli oppiminen ja kulttuuri. Kehitysvammaliiton tapahtumassa poliitikot tekivät taidetta yhdessä kehitysvammaisten taiteilijoiden kanssa. Yhdessä tekemällä syntyi iso maalaus ja sanoja rautalangasta. Kokemus yhdessä tekemisestä ja tutustuminen kehitysvammaisiin ihmisiin oli monen poliitikon mielestä Areenan mieleenpainuvin tapahtuma. Taiteen tekemisen lomassa keskustelimme poliitikkojen kanssa tärkeistä, kehitysvammaisten elämään liittyvistä kysymyksistä […]lue lisää

Työterveyshuoltolaki ja työtoiminta

Työterveyshuoltolain soveltaminen on kytketty työturvallisuuslakiin. Jos työnantajan on noudatettava työssä työturvallisuuslakia, tulee samalla noudatettavaksi myös työterveyshuoltolaki. Näin ollen velvollisuus noudattaa työterveyshuoltolakia selviää tarkastelemalla työturvallisuuslain soveltamisalaa. Työturvallisuuslakia sovelletaan työ- ja virkasuhteessa tehtävän työn ohella laajasti myös muussa oikeussuhteessa tehtävään työhön. Tämä on itsestään selvää lain funktio huomioon ottaen. Työn tekemisen on […]lue lisää

Ilmiöpedagogiikkaa harjaantumisopetuksessa

Ilmiöpohjaisen oppimisen juuret ulottuvat puolen vuosisadan taakse pohjoisamerikkalaisten yliopistojen ongelmaperustaiseen oppimiseen (problem based learning, PBL) ja sitä on kehitetty aikuisopiskelijoiden keskuuteen soveltuvana työmenetelmänä esimerkiksi lääketieteen opiskelijoiden opinnoissa. Ongelmaperustaisen oppimisen vaiheet soveltuvat aivan sinällään käytettäviksi myös perusopetuksessa ja keinot opiskelijoiden innostuksen ja motivaation herättelemiseen ovat enemmän kuin tervetulleita. Ilmiöpohjaisesta oppimisesta ja […]lue lisää