Eksotessa on selvitty koronavuodesta kohtuullisen hyvin
Kulunut koronavuosi sekoitti pakkaa Etelä-Karjalan sosiaali- ja terveyspiiri Eksotessa melkoisesti. Tutut rutiinit oli pakko laittaa uusiksi ja kehittää arjen pyöritykseen asumisyksiköissä uudenlaisia koronarajoitteiden mukaisia toimintamuotoja. Uudessa tilanteessa suurin osa asiakkaista pärjää hyvin, mutta osalle ne ovat tarkoittaneet ongelmien kumuloitumista ja palveluntarpeiden lisääntymistä.
”Koronatilanne Eksoten yksilöissä on ollut kohtuullisen hyvä. Asiakkaista tiedossa ei ole sairastuneita ja henkilökunnastakin tiedossa on vain yksi tartunta”, kertoo vammaispalvelujen johtaja Riitta Hakoma.
Eksoten palvelujen piirissä on noin 480 kehitysvammaista asiakasta ja vammaispalveluissa työskentelee 250 työntekijää.
Viime keväänä Eksotessa rajoitettiin toimintoja valtioneuvoston ohjeiden mukaisesti. Tällä hetkellä ryhmätoimintaan osallistuvien henkilöiden määrä on ohjeiden mukaan rajoitettu kuuteen, niin että ohjaaja on mukana luvussa.
Ryhmäkokoja on pystytty muokkaamaan siten, että asiakkaita on jaettu aamu- ja iltapäiväryhmiin suositusten mukaisesti. Osa asiakkaista on myös jäänyt toiminnasta väliaikaisesti pois omasta tahdostaan tai omaisen suosituksesta.
Monia huolenaiheita
Koronaan liittyvä julkinen keskustelu, asiasta uutisointi ja suojautumistoimenpiteiden jatkuminen kuukaudesta toiseen ovat kasvattaneet sekä henkilökunnan että asiakkaiden paineita ja huolestuneisuutta, vaikka yksiköissä onkin vältytty varsinaisilta tartunnoilta.
”Huolet kumuloituvat ja palveluntarpeet lisääntyvät erityisesti sellaisilla yksittäisillä asiakkailla, joilla on kognitiivisissa kyvyissä haasteita ja toimintakyky on muutenkin heikko. Ohjaajat pyrkivät pitämään yhteyttä näihin asiakkaisiin esimerkiksi soittamalla. Lisäksi on kehitetty ja kehitetään edelleen erilaisia digipalveluja”, Hakoma toteaa.
Myös lapsiperheiden tilanne askarruttaa Hakomaa.
”Lapsiperheillä alkaa jaksaminen olla äärirajoilla, jos koko perhe on jatkuvasti kotona etäkoulussa ja etätyössä eikä erityislapsikaan lähde palveluihin. Tällaisessa tilanteessa vanhemmat eivät voi levätä lainkaan. Kun pandemia joskus tästä hellittää, mitä kaikkea meillä on vielä edessä? Tulevaisuus on huolestuttava.”
Krooninen pula työntekijöistä
Lähihoitajista on Etelä-Karjalassa pulaa, joka on korostunut korona-aikana. Toistaiseksi yksiköt ovat onnistuneet hyödyntämään toistensa kapasiteettia muun muassa lainaamalla työntekijöitä yksiköistä, joista resursseja on voinut väliaikaisesti irrottaa.
”Jos päiväaikaista toimintaa joudutaan ajamaan alas, saadaan sieltä osittain lisää kapasiteettiä. Kynnys palvelujen alasajoon on kuitenkin todella korkea”, Hakoma sanoo.
Viimeksi päivätoiminnat olivat ajettu minimiin touko-kesäkuussa koronatartuntojen ehkäisemiseksi.
Uudet mallit tulleet jäädäkseen
Eksoten toiminta-alueella on pitkät välimatkat ja pari tiiviimpää kaupunkikeskusta. Korona on pakottanut palveluntuottajat miettimään uusia toimintamalleja sekä kehittämään palvelujen tarjontaa etäyhteyksien avulla.
”Tämän on ollut innovatiivisuutta pakon edessä, mutta toisaalta uudet mallit ovat tulleet jäädäkseen. Korona ei ole ollut varsinaisesti uhka palveluille, mutta se on haastanut katsomaan tilannetta uudella tavalla”, Hakoma toteaa.
Eksote – Etelä-Karjalan sosiaali- ja terveyspiiri (www.eksote.fi)
Kehitysvamma-alan työntekijä! Kuinka korona-aika on vaikuttanut sinun työpaikallasi? Kerro kokemuksistasi!
Työskentelen kehitysvammaisten päivätoiminta yksikössä. Viime keväänä kun korona alkoi, niin sain siirron asumisyksikköön jossa järjestimme meidän siellä asuville asiakkaille päivätoimintaa. Olin välillä myös asumisen puolella töissä, joka oli oikein mukavaa vaihtelua ja näki meidän asiakkaiden arjen myös kotioloissa. Se taas auttoi ymmärtämään joitain asiakkaita eri tavoin, joka myös auttaa minua omassa työssäni heidän kanssaan. Tämä vuosi on menty pienillä ryhmillä rajoitusten mukaan, eli tällä hetkellä kuusi henkeä/ryhmä. Paljon on muuttunut, mutta uskon, että tämä tuo myös uusia toimintatapoja meidän työhömme. Ulkoilemme asiakkaiden kanssa tällä hetkellä aina sään salliessa ja enemmän jää aikaa myös yksilöllisen ajan antamiseen asiakkaalle kun pienet ryhmät. Eli on tullut myös positiivisia asioita.