Immersiivisessä opetustilassa opitaan kaikilla aisteilla
Savon ammattiopiston Toivalan kampuksella on otettu hiljattain käyttöön Pohjoismaiden ensimmäinen immersiivinen opetustila, jossa on mahdollista kokea kaikilla aisteilla erilaisia ympäristöjä ja tilanteita.
Olemme diskossa, joka on täynnä tanssivia ihmisiä. Tanssilattialla soi Pekka Ruuskan kappale Rafaelin enkeli, jota Simo Hiljanen, Tico Tähkäpää ja Ville Voutilainen esittävät yhdessä karaokelauluna.
Itse asiassa olemmekin Savon ammattiopiston immersiivisessä huoneessa, jonka kaikki seinät ja lattia näyttävät videokuvaa ja reagoivat tarvittaessa kosketukseen.
20-vuotias Voutilainen pääsisi jo ikänsä puolesta oikeastikin diskoon, mutta täysikää lähestyville nuorille virtuaalinen disko on hyvä mahdollisuus harjoitella diskossa käyntiä jo etukäteen. Diskon lisäksi tilassa voi harjoitella kaikenlaisissa muissakin ympäristöissä toimimista turvallisesti.
Hetkessä opiskelija Simo Hiljasen napin painalluksella disko muuttuu lentokoneen matkustamoksi ja sen jälkeen Lontoon metron vaunuosastoksi.
Savon ammattiopiston Toivalan kampuksella hiljattain käyttöön otettu uusi virtuaalinen oppimisympäristö on laatuaan ensimmäinen Pohjoismaissa.
Järjestelmään kuuluu yli 8000 valmista sisältöä ja lisäksi siihen on mahdollista tuottaa itse omaa sisältöä 360 astetta kuvaavalla kameralla. Ohjelmiin voidaan myös lisätä painikkeita, joiden kautta näkymään voidaan aktivoida uusia tilanteita. Tarvittaessa tilanteeseen saadaan lisää todentuntua myös tuoksuilla. Aidoissa ympäristöissä kuvattujen videoiden lisäksi immersiivisessä tilassa voidaan käyttää myös valokuvia tai vaikkapa piirroskuvia.
Uusien tilanteiden harjoittelua
Immersiivisen opetustilan tarkoituksena on rakentaa opiskelijoille sopivia ympäristöjä, joissa he voivat harjoitella etukäteen esimerkiksi itsenäisessä asumisessa vaadittavia taitoja, tulevia työtehtäviä tai vaikkapa bussissa, metrossa tai lentokoneessa matkustamista.
Telma-opiskelijoiden lisäksi immersiivistä huonetta käyttävät kaikki muutkin oppilaitoksen opiskelijat. Esimerkiksi prosessipuolella on tehdasympäristöjä, minne alle 18-vuotiaat eivät voi mennä, joten he voivat opiskella työssä vaadittavia taitoja simuloidusti immersiivisessä opetustilassa.
”Täällä voimme tehdä myös opiskelijoiden unelmia näkyviksi heidän omien valokuviensa avulla ja toisaalta harjoitella myös pelottavia ja jännittäviä arjen tilanteita”, kertoo erityisopettaja Tarja Tolonen.
Vuorovaikutus on helppoa
Telma-ryhmissä oli aikaisemmin käytössä virtuaalilaseja, mutta niitä käyttävää opiskelijaa oli hyvin vaikea ohjata, koska vain opiskelija näki erilaisia asioita lasien läpi, eikä hänen reagoinneistaan voinut päätellä, mitä hän kokee eri tilanteissa.
”Immersiivisessa huoneessa vuorovaikutus on paljon helpompaa, koska kaikkien kasvot ovat näkyvissä ja koemme yhdessä erilaisia asioita”, Tolonen sanoo.
”Tilassa pääsee itse mukaan moniin aidontuntuisiin tilanteisiin, jotka ovat minullekin hyvin vaikuttavia. Samalla voimme keskustella oppilaiden kanssa erilaisista asioista ja teemme yhdessä huomioita”, kertoo ohjaaja Anne Penttinen.
Myös muut oppilaitokset ympäri Suomea ovat kiinnostuneet uudesta tilasta, ja sitä esitellään niille ensi vuoden alusta lähtien.
Hyppää immersiivisen huoneen diskotunelmaan tästä:
Kirjoita kommentti