Yleisö antaa voimaa

Kuopiossa järjestettiin toukokuussa kolmipäiväinen harrastelijateatteritapahtuma Encore osana kaupungin 250-juhlallisuuksia. Tapahtumassa nähtiin 15 esitystä, joista kaksi oli kehitysvammaisten esiintyjien toteuttamia.

Mies ojentaa käsiään.
Oskari Niskanen eläytyi tanssiesitykseensä vahvasti ilmeillään ja eleillään.

Kolmekymppinen Oskari Niskanen eläytyy voimakkaasti Erika Vikmanin euroviisukappaleen ”Ich Kommen” rytmeihin Kuopion kaupunginteatterin lämpiössä. Yli 20 vuotta tanssia harrastanut Niskanen hallitsee diskotanssin liikekielen, ja hänen esityksensä on täynnä voimaa ja tunteita. Hänen liikkeissään on sekä rytmistä tarkkuutta että luovaa vapautta. Esityksen aikana Niskasen kasvoilta näkyy keskittyminen, mutta myös ilo, joka tarttuu katsojiin.

Tanssiesitys päättyy raikuviin aplodeihin sekä halauksiin. Niskanen hymyilee, kumartaa, ja vastaanottaa yleisöstä tarjotut kukat sekä suklaarasian. Tanssimisessa hänelle on tärkeää tunne, jonka tanssi saa aikaan.

”Haluan esiintyä, koska yleisöstä saa voimaa”, hän pohtii.

Niskanen suunnittelee itse omat koreografiansa, joihin hän ammentaa ideoita ihailemiensa poptähtien musiikkivideoilta. Tällä hetkellä Erika Vikmanin lisäksi myös Nelli Matula on Niskasen suosikkilistan kärjessä.

Niskanen esiintyi samana päivänä, jolloin myös euroviisut esitettiin televisiossa. Vikmanin sijoitusta Niskanen ei ryhtynyt etukäteen arvioimaan.

”Se nähdään sitten myöhemmin illalla”, sanoo hän.

Aikaisemmin Niskanen on esiintynyt Itä-Suomen tanssin aluekeskuksen ITAK-näyttämöllä sekä Joensuun kaupunginteatterissa. Syksyn mittaan hänelle on tulossa lisää esiintymisiä Kuopiossa, mutta sitä ennen Niskanen odottaa innoissaan Kuopio Tanssii ja Soi -viikkoa, jolloin hän aikoo käydä katsomassa ainakin torin ilmaisnäytöksiä.

Niskasella on apunaan tanssitaiteilija Anna-Maria Väisänen, joka työskentelee tällä hetkellä kulttuurirahaston apurahalla. Hän hioo yhdessä Niskasen kanssa tanssien koreografiat esityskuntoon. Esityksessä Väisänen istuu näyttämön sivussa ja tukee tarvittaessa Niskasen esitystä omilla liikkeillään.

”Sovin kyydit ja varaan tilat, joissa Oskari esiintyy. Mahdollistan Oskarille hänen tanssiharrastuksensa”, kiteyttää Väisänen omaa rooliaan Niskasen tukijana.

Narriksi pukeutunut mies, taustalla kuva linnasta.
Näytelmän käsikirjoittaja Timo Vuosmaa esitti näytelmässä hovinarria.

Suurin piirtein pyöreän pöydän ritarit näyttämöllä

Kuopion Kaupunginteatterin Maria-näyttämön katsomo oli viimeistä paikkaa myöten varattu, kun kuopiolainen TELMI-teatteri esitti näytelmän Kuningas Arthur ja noin pyöreän pöydän ritarit.

Teatteri TELMI on yli 20 vuotta vapaaehtoisvoimin toiminut erityistukea tarvitsevien aikuisten harrastajateatteri. Ryhmässä on noin 30 eri-ikäistä jäsentä, joista monet ovat olleet mukana alusta lähtien.

TELMIn esityksessä siirrytään aikaan, jolloin kännyköitä ei vielä ollut keksitty. Kuningas Arthur, hänen hovinarrinsa Unto sekä köyhät ritarit etsivät kuuluisaa Graalin maljaa, joka kiinnostaa myös kuningatar Guenevereä ja hänen seuralaisiaan. Matkallaan etsijät kohtaavat puunhakkaajia ja majatalon väkeä, jotka tarjoavat heille apua. Esityksessä on mukana monia näyttelijöitä, jotka pukeutuvat värikkäisiin, aikakauden mukaisiin vaatteisiin. Vaikka osa näyttelijöistä ei puhu, heidän ilmaisunsa ja kehonkielensä vievät tarinaa osaltaan eteenpäin.

Näytelmässä on vahva improvisaation maku, ja usein kohtaukset päätyvät naurun pyrskähdyksiin sekä näyttämöllä että katsomossa. Lopputuloksena esityksessä yhdistyvät yhteisöllisyys, luovuus ja ilo.

Joukko näyttelijöitä värikkäissä puvuissa.
Näytelmän puvustuksesta vastaa Henni Keränen.

Näytelmän käsikirjoittaja Timo Vuosmaa, joka esiintyy tarinassa hovinarrin roolissa, toimii myös sillanrakentajana, ohjaten muita näyttelijöitä kohtauksesta toiseen humoristisella otteella. Vuosmaa tuo narrin roolissaan esitykseen erityistä taituruutta ja karismaa. Hänen kykynsä yhdistää huumori ja tarinan kerronta tekee esityksestä elävän ja mukaansatempaavan.

Konstit on monet

Nimensä Kuningas Arthur ja noin pyöreän pöydän ritarit näytelmä sai siitä yksinkertaisesta syystä, että mistään ei löytynyt pyöreää pöytää näytelmässä käytettäväksi ja niinpä pöydän virkaa sai toimittaa suorakaiteen muotoinen laatikko. Samalla rennolla otteella ryhmä selvitti monta muutakin haastetta käden käänteessä.

”Tämänkertaisesta näytöksestä puuttui kaksi henkilöä, joilla on näytelmässä puunhakkaajan puheroolit. Paikkasin heidät esiintymällä puhuvana puuna”, nauraa ohjaaja Kari ”Tumi” Turunen, joka on ollut teatterin toiminnassa mukana 15 vuotta, ensin apuohjaajana ja nyt parin viimeistä vuotta ohjaajana.

”Kuluneiden vuosien aikana näyttelijöiden esiintymistaidot ovat parantuneet huimasti. Esimerkiksi repliikkien määrä on lisääntynyt merkittävästi. Osa esiintyjistä ei tuota puhetta, mutta pyrimme löytämään heille sellaisia rooleja, joissa ei tarvitse puhua, ja heillä on mukava olla näyttämöllä”, Turunen kertoo.

Mies seisoo pöydän ääressä.
Ohjaaja Kari ”Tumi” Turunen on ollut TELMI-teatterin toiminnassa mukana jo 15 vuotta.

Näytelmää on esitetty jo kuusi kertaa ja sen on nähnyt yli 800 henkeä, joten näyttelijät voivat hyvillä mielin jäädä kesätauolle. Mutta Vuosmaalta eivät käsikirjoitusideat ole hevin loppumassa.

’”Ens syksynä tulloo tuas uus juttu”, lupaa Turunen.

Teksti: Eeva Grönstrand | Kuva: Eeva Grönstrand | Julkaistu: 

Kirjoita kommentti

Kommentti julkaistaan tarkistuksen jälkeen. Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty tähdellä (*).