Pakko oli paras opettaja
Korona-aika on koettu Rinnekodissa monin tavoin raskaana sekä henkisesti että fyysisesti. Toisaalta koronarajoitukset toivat mukanaan hyviksi havaittuja toimintamuotoja, joita tullaan hyödyntämään myös tulevaisuudessa.
Korona on muuttanut Rinnekodin työntekijöiden ja asiakkaiden elämää monilla tavoin ja osa muutoksista on jäämässä pysyviksi myös jatkossa. Merkittävimmin työn tekemiseen vaikuttava tekijä on ollut suojavarusteissa työskentely.
”Suojavarusteissa työskentely on huomattavasti tavallista työtä kuormittavampaa fyysisesti ja henkisesti. Siitä on kuitenkin selvitty kiitettävästi ja suojavarusteiden käytön ansiosta olemme pitkälti välttyneet massakaranteeneilta ja tartunnoilta yksiköissä”, kertoo kehittämispäällikkö Jonna Salomaa Rinnekodista.
Myös Teamsin käyttöönotto sujui pakon edessä varmasti nopeammin ja sujuvammin kun tilanteessa, jossa ei olisi ollut pakko siirtyä etäyhteyden kautta työskentelyyn.
”Itse aloitin työt Rinnekodissa maaliskuussa 2020, joka tarkoitti perehdyttämisen toteutumista täysin etäyhteydellä. Kuulostaa hullulta, mutta tapasin ensimmäisen kerran koko oman laatu- ja kehittämistiimimme syyskuussa 2021. Olin toki tavannut jokaisen tiimin jäsenen erikseen, mutta samassa fyysisessä tilassa olimme vastikään kaikki kerralla”, Salomaa kertoo.
Etälivet tulivat jäädäkseen
Korona toi mukanaan myös muita hyviksi havaittuja työntekemisen muotoja, joita Rinnekodissa tullaan hyödyntämään myös tulevaisuudessa.
Esimerkiksi työllisyyden ja osallisuuden palveluissa otettiin käyttöön etälivet, joissa asiakkaiden ohjaus toteutettiin videoyhteyden kautta suoraan asiakkaan omaan kotiin. Etälive-lähetysten sisältö on noudatellut samaa kaavaa kuin perinteinen päivätoiminta on ollut toimintakeskuksissa ennen koronaa ja se sisältää myös vuorovaikutteista toimintaa. Vuorovaikutuksen tukena livelähetyksissä käytetään tukiviittomia ja kuvia.
”Päivissä on ollut erilaista sisältöä, kuten musiikkia ja liikuntaa eri muodoissa, bingoa, visailua ja Lyfta-virtuaalimatkailua. Kokemukset etäliveistä ovat olleet erittäin positiivista. Suosituimpia tapahtumia ovat viime aikoina on olleet Musan viemää -ja Nojatuolilla luontoon -hetket”, kertoo Salomaa.
Teams kovassa käytössä
Teamsia on hyödynnetty tehokkaasti myös koronaan liittyvässä tiedottamisessa.
”Olemme järjestäneet Teams-koronainfoja asiakkaille, koko henkilökunnalle ja erikseen vielä yksikönjohtajille ja luottamushenkilöille. Infot ovat varmistaneet yhteneviä käytänteitä ja ajantasaista tiedottamista. Asiakkaiden infoissa on ollut selkokielistä tietoa koronasta, mutta yhteistä ideointia myös siitä, mitä korona-aikana voi tehdä, vaikka paljon kivoja asioita jouduttiin yhteiskunnassa rajoittamaan”, Salomaa selvittää.
Tämän lisäksi Teamsia on hyödynnetty koronan aikana myös yksiköiden väliseen vuoropuheluun.
”Verkossa järjestettävään kokoukseen on mahdollista saada koolle ihmisiä laajalta maantieteelliseltä alueelta ilman matkoihin kuluvaa aikaa. Tulemme jatkossa arvioimaan tarkoin, mitkä kokoukset on tärkeää järjestää kasvokkain ja mitkä asiat hoituvat etätapaamisessa.”
Koronan aikana yhteydenpito myös omaisiin ja läheisiin on saanut uusia muotoja, ja videopuhelut tulevat varmasti jatkumaan myös koronan jälkeisenä aikana. Tapaamisia asiakkaiden omissa kodeissa ei missään vaiheessa ole rajoitettu, mutta tapaamisia on järjestetty eri tavoin, kuten ulkoilemalla yhdessä.
Myöskään viihdettä ei unohdettu.
”Eräs korona-ajan tärkeä hetkemme oli kaikille yhteinen etäkonsertti, jossa esiintyivät Erin ja Teflon Brothers. Tämä ”olohuonekonsertti” oli avoin sekä asiakkaille että henkilökunnalle”, Salomaa toteaa.
Kirjoita kommentti