Logistiikkaa opitaan oikeassa työssä

Kehitysvammaliiton tuotevarasto siirtyi syyskuussa Keskuspuiston ammattiopistoon logistiikan opiskelijoiden hoidettavaksi. Opiskelijat huolehtivat nyt varasto- ja postituspalveluista osana alansa opintoja. Oppiminen oikeassa työympäristössä motivoi.

Keskuspuiston ammattiopiston varastonhoitajaopiskelijat siirsivät Kehitysvammaliiton kirjavaraston Helsingin Malmilta omiin toimitiloihinsa Metsälän kaupunginosassa.Keskuspuiston ammattiopiston varastonhoitajaopiskelijat siirsivät Kehitysvammaliiton kirjavaraston Helsingin Malmilta omiin toimitiloihinsa Metsälän kaupunginosassa.

Varastohallissa käy kuhina. Logistiikka-alan opiskelijat laskevat tilauksia ja mittailevat erilaisia pakkausmateriaaleja. Miten nostolava ja lähetyksen paino pelaavat yhteen? Mitä tehdään, jos lähetys on liian iso mahtumaan ovesta? Millainen on hyvä työasento? Yhdessä tuumaileminen tuottaa yleensä tuloksen. Opettaja puuttuu silloin tällöin toimintaan.

”Mitä tehtiinkään, kun vastaanotetaan tavaraa? Kaikki pitää muistaa merkitä lähetyslistaan.”

Iltapäivällä homma sujuu jo kuin rasvattu.

Kehitysvammaliiton Oppimateriaalikeskus Opikkeen tuotevarasto siirrettiin syyskuussa Keskuspuiston logistiikka-opiskelijoiden hoidettavaksi. Opikkeen johtaja Leena Kokko on tyytyväinen yhteistyöhön.

”Kehitysvammaliitto haluaa olla mukana kehittämässä ammatillista koulutusta siihen suuntaan, että työn kautta oppiminen tulee mahdolliseksi opiskelijoille. Oppilaitoksen kanssa on hedelmällistä kehittää yhteistyötä, koska nyt meillä on mahdollisuus tarjota työssäoppimista myös Kehitysvammaliiton ulkopuolella”, Kokko kertoo.

Idea yhteistyöstä syntyi, kun Keskuspuisto etsi sopivaa kumppania yritysyhteistyöhön. Yhteistyö syntyi nopealla aikataululla, koska taustalla oli molempien osapuolien tarve ja halu.

”Olemme innoissamme tästä. Itsekin 15 vuotta erityisopettajan työtä tehneenä tiedän, miten vaikeaa on löytää sopivia työharjoittelupaikkoja. Erityisopiskelijat oppivat konkreettisessa käytännön työssä paljon paremmin kuin kirjoista opiskelemalla”, Kokko tähdentää.

Asiakas motivoi oppimaan

Oikeassa työympäristössä taitoja pääsee harjoittamaan paljon monipuolisemmin kuin luokkahuoneessa. Tähän asti logistiikan opiskelijat ovat harjoitelleet tavaroiden vastaanottoa, keräilyä ja lähettämistä oman organisaation sisällä. Asiakkaita ovat olleet oman oppilaitoksen muut toimipisteet. Logistiikan opettaja Ulla Poutiaisen mielestä ulkopuolinen asiakas kuitenkin motivoi aivan eri tavalla.

”Harjoitteleminen on nyt ihan eri sfääreissä, kun meillä on oikea asiakas, jolle tehdään työtä. Oikeassa työssä vaatimustaso kasvaa eri tavalla. On myös mielekästä käydä prosessi oikeasti läpi, aikaisemmin jouduttiin joskus simuloimaan tilanteita esimerkiksi pakkaamalla lava ja purkamalla se heti perään”, Poutiainen kuvailee.

Kehitysvammaliiton julkaisuja saa yhä suoraan myös liiton toimipisteestä, vaikka päävastuu tuotteiden varastoinnista siirtyi Keskuspuiston ammattiopistolle.Kehitysvammaliiton julkaisuja saa yhä suoraan myös liiton toimipisteestä, vaikka päävastuu tuotteiden varastoinnista siirtyi Keskuspuiston ammattiopistolle.

Opiskelijat valmistuvat koulutusohjelmasta varastonhoitajiksi noin kolmessa vuodessa. Tutkinnossa opitaan varastonhoidon perustehtävät, kuten tavaran vastaanottoon, keräilyyn, pakkaamiseen, inventointiin ja kuljettamiseen liittyvät asiat. Myös monien työvälineiden, kuten trukin käyttö sekä erilaisten tietokoneohjelmien ja digitaalisten järjestelmien käyttö tulee tutuksi.

Keskuspuiston logistiikan opiskelijat käyvät koko asiakastilausprosessin läpi. Kehitysvammaliittoon tulevien asiakastilausten perusteella lähetetään tieto päivän postituksista ammattiopistoon joka aamu yhdeksältä. Opiskelijat tekevät lähetteet ja tulostavat pakettikortit, keräilevät tavaran ja paketoivat tuotteet, jotka lähtevät iltapäivällä tilaajille. Opiskelijat myös vastaanottavat painotalosta tulevat tuotteet, tarkistavat kuormakirjat ja tuotteiden laadun sekä tekevät inventaarion joka viikko, jotta saavat lisää varmuutta sen tekemiseen.

Poutiaisen mielestä toistuvuus on erityisen tärkeää opiskelijalle, jolla voi olla oppimisessa haasteita. Varastotyössä sama prosessi toistuu päivästä toiseen, ja oikean asiakkaan myötä koko varastotyön prosessi hahmottuu opiskelijalle paremmin.

Uusi askel opiskelijalle

Edellinen viikko on mennyt siihen, kun koko Opikkeen varasto on siirretty Keskuspuistoon entisistä Kehitysvammaliiton tiloista. Opiskelijat ovat motivoituneita uudesta tilanteesta.

”On ollut aika kehittävää nähdä, miten lähetyksen kanssa oikeassa tilanteessa toimitaan. Tämä on ollut meille iso uusi askel, ja vaatimukset ovat nousseet”, kertovat logistiikka-alan opiskelijat Tony Borgström ja Jani Vahtera.

Poutiaisen mielestä vaatimustaso ja sen myötä motivaatio on kasvanut.

”Oma-aloitteisuus kasvaa selvästi, kun saa käteensä tilauksen, joka täytyy oikeasti hoitaa. Vastuun ottaminen tilauksesta ja tiedon soveltaminen heti käytäntöön ovat tämä projektin parhaita puolia”, Poutiainen kuvailee.

Myös logistiikan opiskelija Jesse Sällälä on tyytyväinen.

”On kiva, että saatiin lisää työtä ja mukavaa vaihtelua luokassa istumiseen.”

Oppimiskokemuksia kaikille

Leena Kokko painottaa vastuuta oppimisen avaintekijänä.

”Meidän tavoitteenamme Kehitysvammaliitossa on, että asiakas saa oikeat tuotteet ripeästi ja kauniisti pakattuina. Opiskelijoilla on tässä asiassa iso vastuu. On hyvä, että opettajat ovat koko ajan ohjaamassa työskentelyä. Opiskelijalle tulee kokemusta asiakaspalvelusta ja arkuus häviää harjoitellessa”, Kokko sanoo.

Tavoitteena on myös nopeuttaa prosessia, koska nyt varaston hoidosta on vastuussa enemmän väkeä kuin aikaisemmin. Ajatuksissa on jo toiminnan laajentaminen siten, että Keskuspuiston logistiikka-opiskelijat alkaisivat hoitaa tuotekuljetuksia messuille ja tapahtumiin, joissa Opike on esillä. Tarkoitus on aloittaa pääkaupunkiseudulta, mutta myöhemmin toimintaa voitaisiin laajentaa myös muualle Suomeen.

Kokon mukaan työssäoppiminen sopii hyvin yhteen myös hallituksen toisen asteen ammatillisen koulutuksen reformeihin, joissa sitä yhtenä kärkiteemana halutaan tukea. Hallituksen koulutusta koskevan toimeenpano-ohjelman tavoitteena on lisätä koulutuksen ja työelämän välistä vuorovaikutusta.

Oppimiskokemuksia saavat opiskelijoiden lisäksi kaikki projektin osapuolet. ”Tämä on tekemällä oppimisen kokemus myös meille Kehitysvammaliitossa. Näin olemme aina muutenkin tottuneet toimimaan. Asioita kehitetään yhdessä eteenpäin, avoimin mielin ja kokeilemalla”, Kokko toteaa.

Teksti: Tuija Hannula | Kuva: Sakari Kilkki | Julkaistu: 

Kirjoita kommentti

Kommentti julkaistaan tarkistuksen jälkeen. Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.
Pakolliset kentät on merkitty tähdellä (*).