Kohdataan somessa

Marianna OhtonenMarianna Ohtonen

Digitalisaatio koskettaa meitä kaikkia. Se on läsnä arjessamme, niin työssä kuin vapaa-ajalla, halusimme sitä tai emme. Suomen hallitus on asettanut yhdeksi kärkihankkeeksi digitalisaation ja se on myös vuoden ensimmäisen Ketjun teemanumero.

Kärkihankkeessa kehitetään muun muassa sähköistä asiointia. Kansalaisille on viime kesästä asti tarjottu uudistettu suomi.fi-palvelu, joka sisältää viranomaistietoa suomeksi, ruotsiksi ja englanniksi. Valikosta puuttuu kuitenkin selkokieli ja jo pelkästään se rajaa suuren joukon ihmisiä palvelun ulkopuolelle. Palvelu ei selkeydestään huolimatta ole kaikille saavutettava.

Kansalaisilla on suomi.fi-palvelussa käytössään myös digipostilaatikko, johon viranomaisten viestit jatkossa tulevat paperipostin sijaan. Digipostiin siirtyminen aiheutti viime syksynä huolta erityisesti niiden ihmisten parissa, joilla ei ole tietokonetta tai älypuhelinta, eikä taitoja tai mahdollisuuksia niitä käyttää. Huoli on kuultu ja viranomaispostin voi edelleen saada paperisena tai valtuuttaa toisen henkilön tai yrityksen asioimaan valitsemissaan asioissa. Kokonaan toinen kysymys on, ovatko paperisena lähetetyt viranomaisviestit ymmärrettäviä ja selkeitä tai onko sähköinen valtakirja helppo tehdä. Toivottavaa on, että selkokieli otetaan käyttöön laajemmin kaikessa viranomaisviestinnässä. Lisäksi tarvitaan paljon neuvontaa ja ohjausta, jotta mahdollisimman moni kykenisi käyttämään sähköisiä palveluja.

Digitalisaation myötä yhteisöllisyyden ja kansalaisdemokratian vaikutuskanavat ovat laajentuneet. Verkostoidumme, kohtaamme toisiamme, tutustumme ja liitymme erilaisiin yhteisöihin yhä enemmän sosiaalisessa mediassa. Kaikilla ei kuitenkaan ole yhdenvertaisia mahdollisuuksia käyttää sosiaalisen median palveluja niiden monimutkaisuuden vuoksi. Myös somepalvelujen turvallisuus mietityttää.

Voisiko saavutettava sosiaalinen media omalta osaltaan kampittaa yksinäisyyttä tai auttaa saman harrastuksen parissa olevia yhteen tai tuoda uusia ystäviä? Tähän haasteeseen on tarttunut Kehitysvammaliitto yhdessä Suomen mielenterveysseuran kanssa Somettamalla uutta kohtaamista -hankkeessa.

Hanke lähti innovoimaan uutta somepalvelua Kohdataan-hackathonissa. Hackathon on tapahtuma, jossa joukko ihmisiä kokoontuu ennalta määrätyksi ajaksi työstämään ratkaisuja annettuihin haasteisiin. Toimivat ja käyttäjille soveltuvat digitaaliset palvelut syntyvät tehokkaimmin tuomalla yhteen eri alojen ammattilaisia, palvelumuotoilijoita, koodareita, suunnittelijoita, kehittäjiä ja loppukäyttäjiä, jotka yhdessä luovat uutta. Kohdataan-hack kokosi yhteen kokemusasiantuntijoita, opiskelijoita, eri alan huippuammattilaisia ohjelmistotaloista, vammais- ja mielenterveysjärjestöistä, pelifirmoista ja yliopistoista. Sain tilaisuuden osallistua tapahtumaan ja seurata uudenlaisen saavutettavan somepalvelun konseptien ja ideoiden kehittämistä viikonlopun ajan. Tunnustan, en ollut aiemmin osallistunut hackathoniin, saati ymmärtänyt sen merkitystä. Opin paljon, innostuin ja seurasin hämmästellen yhteisöllisen tapahtuman kulkua ja osallistujien heittäytymistä.

Hackathonin päättyessä sunnuntaina voittajia tuntuivat olevan kaikki, niin osallistujat, tilaisuuden sponsoroijat kuin me järjestäjätkin. Mielenkiinnolla jään odottamaan millaisen somepalvelun hanke kehittää ideoiden pohjalta. Selvää on, että mitään tavanomaista emme tule näkemään.

Teksti: Marianna Ohtonen | Julkaistu: 

Kirjoita kommentti

Kommentti julkaistaan tarkistuksen jälkeen. Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.
Pakolliset kentät on merkitty tähdellä (*).